5 metoda koje učinkovito smanjuju gubitak robe u skladištu ili opskrbnom centru

5 metoda koje učinkovito smanjuju gubitak robe u skladištu ili opskrbnom centru

Gubitak ili oštećenje robe jedan je od nepoželjnijih problema koje susrećemo u logističkim operacijama. Ova pojava uzrokuje nepotrebne troškove za logističke tvrtke, no primjena metoda lean logistike može na sustavan način smanjiti gubitke.

Ako se i vi bavite skladišnom logistikom vjerojatno ste se susreli s navedenim problemom. Stoga svakako uložite u procese "upravljanja gubicima" jer na taj način možete unaprijediti vaše poslovanje te postići bolji obrt investiranih sredstava. Da bismo vam u tome pomogli ovom prilikom prenosimo vam preporuke Andyja Eckerlea, stručnjaka za kvalitetu proizvodnih procesa naše sestrinske kompanije Bastian Solutions.

U ovoj tvrtki do sada su se susreli s brojnim iskustvima klijenata koji su analizom svojih procesa došli do važnih uvida. Jedan od njih je da tvrtke u segmentu e-commercea bilježe stopu gubitka ili oštećenja robe od 1 posto. Iako taj broj možda ne izgleda značajno, kod većih kompanija koje godišnje isporučuju proizvode u vrijednosti od 10 milijuna dolara gubici dosežu i do 100.000 dolara. Te gubitke dakako nije moguće u cijelosti nadoknaditi budući da se neki odnose na nezgode u skladištima ili probleme s operaterima. No, ako biste uložili manji iznos kapitala kako biste reducirali gubitak proizvoda za 50%, to bi moglo donijeti uštedu i do 50.000 dolara godišnje.

Pogledajmo koje su nam metode lean logistike na raspolaganju za smanjenje gubitka proizvoda, odnosno oštećenja robe u skladištu ili opskrbnom centru.

Trening operatera i uvođenje prakse vizualnih podsjetnika

Nije neuobičajena pojava da logističke kompanije ne provode konzistentan trening za svoje zaposlenike. Zašto je tome tako? Svaki dolar uložen u trening donosi rizik da bi zaposlenik mogao jednog dana napustiti tvrtku. No, gledajući s druge strane ulaganje može pokazati cijelom logističkom timu kako ulogu svojih zaposlenika kompanija shvaća ozbiljno.

Trening zaposlenika ne treba uvijek biti kompliciran ili dug. Radije neka je konzistentan, jednostavan za praćenje, pamtljiv i relevantan za poziciju onoga koga podvrgavate treningu. Ponekad jednostavna obuka u hodu ili periodični operativni pregled situacije može povećati produktivnost vaših zaposlenika i smanjiti greške u logističkim operacijama.

Kod rukovanja kompleksnijim procesima, sustavima ili uređajima, menadžment svakako treba provesti i formalni program obuke zaposlenika. Suradnja s odgovarajućim sistemskim integratorom logističkih rješenja je dobra opcija jer može dovesti do učinkovitog programa treninga. Ako vaše zaposlenike koji rade u integriranom logističkom sustavu obučavaju stručni i iskusni treneri, vaš će tim uz njihovu pomoć lakše uočiti potencijalne probleme prije nego što se oni pojave u praksi. U idealnoj situaciji bilo bi dobro imati trening menadžera na puno radno vrijeme, no ako to nije moguće dobra opcija je privremeno angažiranje konzultanta za logističke procese ili proizvođača logističke opreme.

Dobar način unapređenja logističkih operacija je i uvođenje prakse "vizualnih podsjetnika". To je metoda kojom kompanije podsjećaju zaposlenike na sadržaje koje su naučili tijekom treninga. Vizualni podsjetnici mogu uključivati jednostavne tiskane upute na radnim jedinicama, obavijesti o najčešćim pogreškama i mogućnostima oštećenja robe te uputstva o tome što učiniti ako dođe do problema. Primjerice, vizualni podsjetnici često se koriste u restoranima brze hrane gdje grafička uputstva podsjećaju zaposlenike kako se slažu pojedini jelovnici ili ih podsjećaju da u "pakete za van" ne zaborave staviti papirnate salvete, plastični pribor za jelo i slično.

Primijenite CPI metodu kontinuiranog unapređivanja logističkih procesa

Da biste unaprijedili kvalitetu vaših logističkih operacija možete primijeniti tzv. CPI metodologiju kontinuiranog unapređivanja logističkih procesa (Continuous Process Improvement). Razrađen je cijeli niz trening-programa za CPI metodologiju kao što su Six Sigma ili Kaizen, a temelje se na obradi podataka koji u prvi plan stavljaju učinkovitost izvedbe.

Slijedom rečenog, možete početi s manjim koracima. Osmislite npr. program koji će biti jednostavan i ponovljiv s ciljem uspješnog završetka zadanih operacija. Smisao je da dovršite program bez da nužno zahtijevate njegovu savršenu izvedbu. Uvijek se možete vratiti i poboljšati proceduru. Zato se ovaj pristup i zove metoda kontinuiranog unapređivanja.

Da biste počeli razmišljati na način CPI filozofije, trebate sagledati vaše radne procese u skladištu ili distributivnom centru i postaviti si sljedeća pitanja:

  • Dolazi li zaposlenik u dodir s robom više puta nego što je potrebno?
  • Da li je više zaposlenika zaduženo za provjeru istog proizvoda na skladištu?
  • Nalazi li se proizvod neoznačen na skladištu predugo vremena?
  • Je li roba propisno označena?
  • Je li roba u riziku od oštećenja, da li je složena na neodgovarajući način ili je oštećena tijekom pohrane ili transporta?

Ova i slična pitanja pomoći će vam da identificirate potrebu za CPI pristupom kako biste smanjili netočnosti kod isporuke ili oštećenja na proizvodima ili robi. Za identifikaciju točaka koje će vam pomoći kod procesa unapređenja kvalitete logističkih procesa svakako pročitajjte ovaj koristan članak naslovljen "Kaizen Supply Chain: 8 Focus Areas for Achieving and Maintaining High Quality". Iskoristite predložene savjete i unaprijedite svoje skladišne operacije.

Napravite odabir prave logističke opreme i uređaja

Kako znati da ste za svoje logističke operacije odabrali pravu opremu? Kojim se kriterijima trebate voditi kada određujete koje ćete procese automatizirati? Sve su to složena pitanja koja mnogi u logistici zamijene jednostavnijim pitanjem: koje rješenje iziskuje manje ulaganja? Nažalost, kao i kod mnogih drugih kapitalnih izdataka, ako osoba koja odlučuje o nabavci logističke opreme ne razumije prednosti određenih tehnologija ili sustava, svoju odluku o nabavci temeljit će na visini izdatka umjesto na učinkovitosti primjene određene tehnologije.

Na ovom mjestu ne možemo vam dakako dati točan savjet koja vam je tehnologija potrebna za vaše logističke operacije, no valja zapamtiti da je za uspješan logistički sustav važan odabir prave opreme ili uređaja.

Uvijek se vodite načelom da odabrani sustav obrađuje robu učinkovito i na siguran način. Također, fokusirajte se na ukupni ili "lifetime" izdatak sustava koji osim početnog troška uključuje izdatke održavanja, troškove instalacije te potrebna ulaganja za buduće modifikacije sustava.

Uzmimo npr. valjkasti transporter s linijskom osovinom koji je jedan od cjenovno najdostupnijih logističkih sustava na tržištu. Često se zaboravlja da ovaj sustav u pogledu instalacije, održavanja i izdataka za operatere nadmašuje troškove koje zahtijeva 24-voltni DC transporter.

Kada dizajnirate vaše logističke operacije uvijek tražite pouzdanog poslovnog partnera za vaš posao (npr. integratora logističkih rješenja), a ne dobavljača koji će vam ponuditi najnižu cijenu na tržištu. Samo poslovni partner koji vas doista doživljava kao partnera može razumjeti vaše poslovne procese i dizajn vaših sustava koji se mogu modificirati te unaprijediti vaše logističke procese. Važno je da pri tome ostanete fleksibilni i razmišljate unaprijed.

Reducirajte broj manualnih dodirnih točaka s proizvodom

Svaki put kada netko stupi u kontakt s proizvodom postoji opasnost njegova oštećenja. Roba na skladištu može pasti s viličara, proizvodi mogu biti pohranjeni na neodgovarajućem mjestu, roba se može zagubiti ili krivo zapakirati te poslati na neodgovarajuće odredište. Na kraju krajeva postoji i opasnost od nepropisnog manualnog rukovanja proizvodom.

Kada želite detektirati gdje je nastao problem, najprije proanalizirajte dostupne podatke. Proučite dijagrame radnih operacija kako biste uočili gdje nastaju propusti. To će vam omogućiti da se fokusirate na slabe točke. Uvođenje nove tehnologije neće nužno riješiti njihov problem, ali stalna revalorizacija radnih procesa može eliminirati pogreške i poboljšati efikasnost logističkih operacija prije investiranja u nove tehnologije. Samo pravilnom analizom doći ćete do spoznaje koja vam tehnologija ili uređaj trebaju za unapređenje vaših procesa.

Kada ste pronašli rješenje, ponovno ćete trebati educirati vaše osoblje. Uvijek imajte na umu da su vaši zaposlenici ljudi, da trebaju kvalitetan odmor i da vam nisu na raspolaganju 24 sata na dan. Prebacivanjem većine manualnog rada na logističku opremu i sustave automatizacije, vaša će tvrtka uštedjeti na izdacima za radnu snagu, a ušteđeni kapital moći ćete investirati u novu opremu ili stručniju radnu snagu koja će upravljati ovim sustavima. Naposljetku, ako smanjite upliv ljudske radne snage i broj manualnih dodirnih točaka s proizvodima, smanjit ćete i učestalost oštećenja ili gubitka robe.

Napravite plan i donesite odluku o njegovoj provedbi

Posljednja metoda koja će vam pomoći da smanjite gubitak robe u logističkim procesima je donošenje odluke da ste spremni krenuti dalje. Stoga osmislite konkretan plan unapređenja poslovanja i provedite ga u djelo! Ako ga samo stavite na papir i arhivirate u ladici to vam sigurno neće pomoći da unaprijedite vaše skladišne operacije. Neka vam u provedbi pomognu logistički stručnjaci poput sistemskih integratora uz čiju ćete stručnu asistenciju moći napredovati.

Smanjite li gubitak robe u vašim radnim procesima, osjetit ćete kratkoročne i dugoročne prednosti kako za kompaniju tako i vaše zaposlenike koji će uz poboljšane procese uživati u pogodnostima boljeg i sigurnijeg radnog okoliša.

Detaljnije informacije o načinima na koje možete smanjiti gubitak robe potražite na ovom linku.