Ekonomična logistika: Kako uštedjeti uz viličare na litij-ionski pogon i eko vožnju?

Električni viličari s litij-ionskim baterijama dostupni su već niz godina na tržištu te nude značajne prednosti kada je u pitanju potrošnja energije. Uz njihovu primjenu te ekonomičniji stil vožnje vaših operatera i vi možete uštedjeti prilikom izvođenja vaših skladišnih operacija.

Energija je trenutno jedna od najvažnijih tema u gotovo svim gospodarskim granama. Razlog treba tražiti u porastu troškova energenata, ali i zabrinutosti za negativan utjecaj potrošnje energije na okoliš, tj. ispuštanje štetnih emisija CO2.

To se posebno odnosi na kompanije koje se bave logistikom i transportom proizvoda i tereta. Što se, dakle, može učiniti da bi se uštedjelo na troškovima energije? Na ta pitanja odgovor je pokušao dati Craig Walby, direktor za upravljanje proizvodima u kompaniji Toyota Material Handling Europe u jednoj od epizoda iz serijala Logiconomi TV. Craig Walby u videu raspravlja o važnosti prelaska na litij-ionski pogon u logistici, dok njegov kolega, Olivier Drouin, stručnjak za sigurnost i obuku, govori o potrebi edukacije vozača viličara kako bi se s brze prešlo na ekonomičniju tj. “lean” vožnju. Uštede koje se mogu postići primjenom ovih metoda su iznenađujuće. Epizodu možete pogledati na ovom linku. A mi ćemo vam u nastavku teksta prenijeti najvažnije naglaske.

Prelazak na viličare s litij-ionskim baterijama

Električni viličari s litij-ionskim baterijama dostupni su već niz godina na tržištu te nude značajne prednosti kada je u pitanju potrošnja energije. Obično su oko 30% energetski učinkovitiji od viličara s tradicionalnim olovnim baterijama, što podrazumijeva niže troškove potrošnje energije te manju emisiju CO2. Prema trenutnim tržišnim izračunima, to vam može donijeti najmanje 1 euro niže operativne troškove po satu rada viličara.

Ako su toliko ekonomični, zašto svi ne koriste viličare s litij-ionskim pogonom?

Postavlja se pitanje zašto se svi u logističkoj industriji nisu već prebacili na viličare s litij-ionskim baterijama? Glavni razlog je njihova cijena. Do sada su litij-ionske baterije bile skuplje od ekvivalentnih olovno-kiselinskih jedinica i to je bila prepreka za mnoge tvrtke. No, kada se sagleda iz šire perspektive, priča postaje drugačija.

Ponajprije, veličina litij-ionske baterije njena je prednost jer je uglavnom manja od olovno-kiselinske jedinice i to joj daje fleksibilnost. Litij-ionska baterija može se također puniti tijekom radnih pauza, što znači da je praktički na raspolaganju tijekom cijele radne smjene. Ako se, dakle, usvoji disciplinirani način njenog punjenja tijekom radne pauze, troškovi nabavke litij-ionske baterije približavaju se olovno-kiselinskoj bateriji. Drugi važan argument koji treba uzeti u obzir jest to da je radni vijek litij-ionske baterije znatno duži od olovne – čak do 3 puta.


Uzimajući sve u obzir, zagovaranje prelaska na litij-ionske baterije postaje prilično uvjerljivo. Optimizacijom veličine vaše baterijske jedinice te usvajanjem ekonomičnih rutina punjenja, možete smanjiti početne investicijske troškove te uz korištenje litij-ionske baterije dobiti i dulji radni vijek jedinice te značajnu uštedu potrošnje energije i smanjenje emisija CO2.

Kakav utjecaj na uštedu energije može imati operater viličara?

Uloga vozača viličara još je jedno ključno područje kada je u pitanju moguća ušteda energije u skladišnim operacijama. Općenito gledajući, u užurbanim logističkim skladištima i distribucijskim centrima naglasak je najčešće stavljen na brzinu rada, tj. stil vožnje viličara koji podrazumijeva nagla ubrzanja i kočenja kako bi se učinkovito ispunilo zacrtane radne zadatke. Međutim, istraživanja su pokazala da ekonomičnija vožnja (bez naglih ubrzanja i kočenja) može dramatično utjecati na smanjenje potrošnje energije.

Ekonomična vožnja viličara donosi uštedu od 6%

Ispitivanja u kontroliranim uvjetima otkrila su da se potrošnja energije može smanjiti za oko 6% ako operateri viličara primjenjuju ekonomični stil vožnje, a emisije CO2 mogu se smanjiti za 10%. U zapadnim zemljama gdje je svijest u društvu u pogledu borbe protiv klimatskih promjena sve veća, ovakav pristup postaje popularan i među samim operaterima viličara.

Kakav je utjecaj ekonomične vožnje na produktivnost?

Prva reakcija onih koji su sumnjičavi u pogledu ekonomične vožnje je pretpostavka da će produktivnost u skladištu ili distributivnom centru biti narušena ako operateri smanje brzinu izvođenja operacija. Međutim, to nije slučaj. Ključ je prilagoditi raspored logističkih operacija tako da se omogući veća fleksibilnost. A poboljšanjem rasporeda dobiva se i mogućnost značajnog smanjenja nezgoda te time troškova oštećenja opreme i uređaja koji često dolaze ruku pod ruku s logističkim operacijama zgusnutog rasporeda. Promjenom naglaska s ‘brzo’ na ‘lean’, odnosno “glatko” moglo bi vašim skladišnim operacijama donijeti značajne prednosti.

Ako vas zanima podrobnija argumentacija u prilog litij-ionskih baterija i prednostima eko vožnje kontaktirajte naše logističke stručnjake koji će vas sa zadovoljstvom savjetovati o tome.

Najnovije objave