Micro-fulfillment centri: zašto su važni u e-commerce poslovanju tvrtki?

Micro-fulfillment centri: zašto su važni u e-commerce poslovanju tvrtki?

Micro-fulfillment u naprednoj logistici označava strategiju e-commerce poslovanja tvrtke koje ima za cilj zadovoljiti potražnju kupaca za bržom isporukom proizvoda. Tvrtke koje primjenjuju micro-fulfilment strategiju kreiraju manje, automatizirane distributivne centre koji mogu agilnije isporučiti pakete ili proizvode.

Svijet online prodaje proširio se nevjerojatnom brzinom tijekom posljednjih nekoliko godina. S njim su stigle i promjene u navikama kupaca koji od tvrtki očekuju sve točniju i bržu dostavu naručenih proizvoda.

Kako bi zadovoljile ove zahtjeve, tvrtke se sve više okreću konceptu micro-fulfillment centara. Ti su centri zapravo manja distribucijska čvorišta ili skladišta koja skraćuju put proizvoda do njegovih kupaca.

Skraćuje se put proizvoda od skladišta do kupaca

Stručnjaci bloga za naprednu logistiku i automatizaciju Robotics247 ističu da je do jučer inovativni koncept isporuke proizvoda u roku od dva dana danas postao zastarjelim jer većina kupaca očekuje dostavu sljedećeg, pa čak i istog dana od trenutka narudžbe.

Ovaj trend ubrzao se tijekom pandemije COVID-19 budući da je vrlo velik broj kupaca tijekom izolacije otkrio prednosti online kupnje te je počeo naručivati namirnice ili proizvode koji imaju kraći rok trajanja.

Upravo zbog toga došlo je do značajnijih promjena u strategiji opskrbnih lanaca koji se sve više okreću manjim micro-fulfillment centrima koji su bliže krajnjem kupcu. Ti su micro-fulfillment centri (MFC centri) zapravo manji logistički centri u urbanim područjima, a najčešće dolaze kao dio pogona velikih robnih lanaca ili se nalaze u sklopu većih distribucijskih centara.

Micro-fulfillment centri su kompaktniji kada ih usporedimo s tradicionalnim logističkim centrima ili centrima za distribuciju proizvoda, a koriste visoko automatizirane sustave kako bi kompletirali narudžbe brže, učinkovitije i s manje radne snage potrebne za glatko odvijanje logističkih operacija.

Po čemu se micro-fulfillment centri razlikuju od tradicionalnih velikih logističkih centara?

Prvu razliku smo već spomenuli, a to je veličina. Micro-fulfillment centri su osjetno manji od klasičnih skladišta.

Kao drugo, MFC centri mogu biti dio postojećih kapaciteta trgovina ili tvrtki, a mogu stajati i samostalno s ciljem opskrbe proizvodima određene gradske zone ili lokacije. Baš zbog svojeg kompaktnog dizajna mogu se smjestiti bilo gdje, čak i u podrumima zgrada.

Sljedeća bitna razlika odnosi se na lokaciju. Oni su smješteni bliže kupcima, nadomak samih urbanih centara.

Većina klasičnih skladišta na primjer izmještena je u industrijske dijelove gradova, najčešće u predgrađa ili rubne dijelove. Transport naručenih proizvoda od takvih skladišta do kupaca je skuplji i zahtijeva više vremena za dostavu. A dodatna je nepovoljnost velikih skladišta trošak najma prostora te veći izdaci za operativne troškove koji su manji kod micro-fulfillment centara.

Potpuno digitalizirani i automatizirani micro fullfilment centri zahtijevaju manje radne snage te time značajno smanjuju troškove rada i skladišnih operacija.

Koje su najvažnije prednosti micro-fulfillment centara?

Učinkovitost je najvažnija prednost poslovanja po micro-fulfillment metodi. A uz nju stručnjaci web stranice Unleashedsoftware.com izdvajaju sljedeće:

a) Automatizirano pakiranje i otprema paketa

MFC centri su često opremljeni visoko učinkovitim tehnološkim rješenjima koja uključuju automatizaciju, robotizaciju pa čak i umjetnu inteligenciju. Traženi proizvodi pronalaze se brže nego kod manualnih operacija tako da bolji MFC centri obrađuju tisuće narudžbi svakoga tjedna.

U tu svrhu koriste se i roboti ili automatski navođena vozila koja prevoze proizvode unutar skladišnog prostora, a koje djelatnik na kraju jednostavno preuzima i pakira. Napredna softverska rješenja koriste se s ciljem optimizacije skladišnog prostora, učinkovitijeg razmještaja paketa i optimiziranog kretanja proizvoda ili paketa kroz skladišni centar.

b) Lokalizirana isporuka i rasterećenje velikih skladišta

Zbog automatizacije operacija koje se provodi uz pomoć MFC centara, skladišni inventar moguće je optimalno preraspodijeliti na različite lokalne centre ili lokacije s manjim skladišnim kapacitetima. To je osobito pogodno za e-commerce tvrtke koje na taj način mogu odrediti najtraženije proizvode za određene lokacije te kupcima omogućiti bržu isporuku jer se MFC centri nalaze bliže kupcu. Ostali se proizvodi mogu zadržati u većim skladištima i dostavljati na klasični način.

c) Brže vrijeme isporuke paketa ili proizvoda

Strateški dobro pozicionirani MFC centri omogućavaju tzv."last-mile" isporuke budući da su proizvodi smješteni u onim zonama grada koje su bliže kupcima. Zbog toga je preuzimanje, pakiranje i isporuka proizvoda iz ovih centara znatno brža, provediva je čak i nekoliko sati od trenutka narudžbe.

d) Mogućnost preuzimanja proizvoda na pogodnim lokacijama za kupca

Sve popularniji oblici preuzimanja proizvoda od strane kupaca su tzv. "curb-side model" i "in-store collection", tj. preuzimanje paketa na kupcu pogodnim lokacijama. Kupci kod online kupnje mogu na taj način odrediti lokaciju gdje žele preuzeti proizvod (npr. u trgovini, opskrbnom centru) jer im je tako zgodnije. Neki se kupci možda vraćaju s posla ili namjeravaju posjetiti veći trgovinski centar pa im je usput zgodno preuzeti proizvod.

Ovaj koncept nije ništa novo, ističe Unleashedsoftware.com, ali je zbog automatizacije koju omogućavaju MFC centri potrebno manje rada za izvršavanje skladišnih operacija, manji su troškovi, a veća je efikasnost isporuke. Zbog svega navedenog, kupac može nesmetano uživati u pogodnostima "last-mile" dostave.

e) Manji troškovi skladišnih operacija

Režijski i operativni troškovi obično su manji u micro-fulfillment centrima u usporedbi s tradicionalnim skladištima. Zasluga je to automatizacije operativnih zadataka, manjih izdataka za radnu snagu, glatkog odvijanja logističkih operacija u ovim centrima te manjih logističkih troškova za gorivo i drugo.

Zaključimo na kraju ovaj kratki pregled značaja i prednosti implementacije micro-fulfillment sustava u poslovanju e-commerce tvrtki. 

U sve bržem i kompetitivnijem e-commerce sektoru brzina isporuke proizvoda je od presudnog značaja. Isporučiti traženi proizvod točno i na vrijeme ključni je element uspjeha. A primjena micro-fulfillment koncepta može omogućiti lakše postizanje tog cilja.

Ako i vi u vašoj tvrtki razmišljate o implementaciji MFC modela ili vam je potreban savjet za optimizaciju vaših skladišnih operacija, kontaktirajte naše stručnjake za naprednu logistiku. Naš tim pomoći će vam kod kreiranja idealnog logističkog rješenja za vaše poslovne operacije.

Izvori i reference za dodatno informiranje:
https://www.robotics247.com/article/micro_fulfillment_centers_bring_the_supply_chain_to_the_consumer/Last_Mile_Delivery
https://www.unleashedsoftware.com/blog/micro-fulfilment-what-is-it-and-how-does-it-work
https://www.vanderlande.com/news/is-it-time-to-optimise-the-service-concept-for-micro-fulfilment-centres/