Zašto je važno poznavanje životnog ciklusa baterije viličara te njeno pravilno odlaganje
Na učinkovitost rada viličara utječu brojni faktori od kojih je životni ciklus baterija među najvažnijima. Bez obzira koristite li olovne ili litij-ionske baterije, poznavanje njihovog životnog ciklusa i pravilno zbrinjavanje ključno je za optimalno izvođenje skladišnih operacija te očuvanje okoliša.
Olovne baterije viličara u optimalnim uvjetima mogu izdržati od 1000 do 1500 ciklusa punjenja, dok litij-ionske baterije, iako inicijalno skuplje, pokazuju značajno dulji životni vijek od 2000 do 3000 ciklusa punjenja. Na trajanje obje vrste baterija utječu mnogi faktori - od radne temperature, načina punjenja i pražnjenja baterije do stupnja intenziteta izvođenja skladišnih operacija. Zbog toga je važna redovita provjera ispravnosti baterija i vođenje brige o njihovom životnom ciklusu.
Korištenje istrošene ili oštećene baterije ne samo da usporava i ugrožava rad viličara, već može uzrokovati i ozbiljnija oštećenja na vašoj opremi. Nekoliko je ključnih pokazatelja koji upućuju na istrošenost baterija i potrebu njihove zamjene.
Znakovi istrošenosti baterije viličara
Vidljiva korozija na bateriji ili priključcima predstavlja prvi znak upozorenja. Korozija se najčešće pojavljuje u vidu zelenkasto-bijele naslage oko terminala ili spojeva, što može dovesti do slabijeg protoka električne energije i smanjene učinkovitosti baterije.
Učestalo pražnjenje baterije jedan je od najuočljivijih znakova dotrajalosti. Ako primijetite da viličar koji je ranije radio cijelu smjenu s jednim punjenjem sada zahtijeva dopunjavanje već nakon nekoliko sati rada, to je jasan pokazatelj da baterija gubi svoj kapacitet. Ovaj problem najčešće nastaje zbog degradacije aktivnih materijala unutar baterije, što dovodi do smanjenja njenog ukupnog kapaciteta i nemogućnosti zadržavanja električne energije. U takvim slučajevima, punjenje baterije postaje sve češće, što direktno utječe na produktivnost rada i stvara nepotrebne zastoje u operacijama.
Curenje kiseline iz baterije također je jasan znak da je baterija pri kraju svog životnog vijeka. Curenje se može prepoznati po vlažnim mrljama oko baterije, karakterističnom mirisu i mogućim oštećenjima na kućištu baterije ili okolnim komponentama. Ovo stanje zahtijeva hitnu intervenciju jer curenje kiseline predstavlja ozbiljan sigurnosni rizik za operatere i može uzrokovati koroziju okolnih dijelova viličara.
Prekomjerna sulfatizacija, koja se manifestira kroz bijele kristalne nakupine na površini baterije, dodatni je pokazatelj degradacije. Ovaj proces nastaje kada se olovne ploče u bateriji tijekom vremena prekrivaju kristalima olovnog sulfata, što značajno smanjuje kapacitet baterije i njenu sposobnost punjenja. Sulfatizacija je često rezultat nedovoljnog održavanja, predubokog pražnjenja baterije ili dugih razdoblja neaktivnosti bez odgovarajućeg održavanja napunjenosti.
Pravilno zbrinjavanje baterija
Istrošene baterije viličara ne smiju se odlagati s običnim otpadom zbog sadržaja opasnih tvari poput žive, kadmija, litija ili olova. Ovi elementi mogu imati izrazito negativan utjecaj na okoliš i ljudsko zdravlje ako se nepravilno zbrinu pa je obavezno odnijeti baterije na reciklažu u za to ovlaštene centre ili službena sabirna mjesta.
Recikliranje olovnih baterija
Proces recikliranja olovnih baterija dobro je razvijen i visoko učinkovit. Tijekom reciklaže, baterija se rastavlja na komponente koje se zatim tale u posebnim pećima. Teški metali se izdvajaju taljenjem, dok plastični dijelovi plutaju na površini. Kiselina iz baterije može se neutralizirati i pretvoriti u vodu ili preraditi u natrijev sulfat, koji se koristi u proizvodnji tekstila i deterdženata. Plastične komponente se mogu ponovno iskoristiti za izradu novih kućišta baterija.
Recikliranje litij-ionskih baterija
Litij-ionske baterije zahtijevaju poseban oprez pri zbrinjavanju zbog specifičnih rizika. Zakonski propisi strogo reguliraju rukovanje i transport ovih baterija. Prije recikliranja, baterija se mora potpuno isprazniti kako bi se spriječila opasnost od kontakta s vlagom što može dovesti do nastanka kratkog spoja i eventualnog zapaljenja.
Prilikom transporta baterije važno je pridržavati se sljedećih uputa:
- Poklopac baterije treba biti čvrsto zatvoren kako bi se spriječilo curenje tekućine.
- Kod rukovanja baterijom potrebno je koristiti odgovarajuću zaštitnu opremu (rukavice, zaštitne naočale).
- Baterijski polovi trebaju biti izoliranim drvom ili kartonom kako bi se spriječilo iskrenje.
- Baterije treba osigurati od pomicanja tijekom transporta.
Pravilno prepoznavanje znakova istrošenosti baterije viličara i njihovo pravovremeno zbrinjavanje nisu važni za učinkovitost obavljanja skladišnih operacija, već i važan korak u očuvanju okoliša te osiguranju sigurnosti na radnom mjestu. Stoga je ključno da svaka tvrtka razvije odgovarajuće procedure za praćenje stanja baterija i njihovo ekološki prihvatljivo zbrinjavanje na kraju životnog ciklusa.