Logistički osvrt na 2023. – koji su trendovi obilježili godinu iza nas?
Novi društveni i ekonomski trendovi, promijenjena očekivanja potrošača, izmjene u zakonodavstvu i, naravno, nove tehnologije neprestano utječu na logističko poslovanje. Zbog svega navedenog upravitelji skladišnih operacija danas su pred velikim izazovom kako pratiti ubrzane promjene te iskoristiti prilike i održati korak s konkurencijom.
Kako bi vam pomogli u praćenju ubrzanih logističkih trendova, stručnjaci tvrtke Toyota Material Handling Europe objavili su svoj tradicionalni izvještaj o najvažnijim godišnjim zbivanjima u logistici. Upravo o njima govori i Hans Larsson, direktor za stratešku inovaciju pri TMHE, za novo izdanje Toyotina video serijala Logiconomi. U nastavku teksta prenosimo vam najvažnije naglaske iz njegovog videa kojeg, ukoliko to želite, možete u cijelosti pogledati na ovom linku.
Malo o pozadini Toyotina godišnjeg izvještaja
Hans Larsson počinje svoje izlaganje tako što se vraća na početnu zamisao projekta. Naime, prije nekoliko godina njegov tim razvio je metodu koju su nazvali "strateškim radarom". To je alat koji im omogućuje mapiranje trendova i tehnologija detektiranih kroz suradnju i rasprave s institutima, sveučilištima i iskustvima sudionika u logističkoj industriji.
Svaka detektirana tema, odnosno trend, prikazuje se na grafičkoj mapi prema razini utjecaja koji će projicirano imati na samu logističku industriju. Uz važnost teme mapira se i njen vremenski utjecaj, tj. određuje se hoće li promatrani trend imati kratkoročne, srednjoročne ili dugoročne implikacije.
Prikaz trendova na strateškom radaru neprestano se mijenja, no namjera je da se jednom godišnje napravi trenutni pregled kako bi se identificirali ključni trendovi koje Toyotin odjel za strateške inovacije smatra najrelevantnijima. Ne radi se dakako o egzaktnoj znanosti jer projekcije Toyotinih stručnjaka sadrže i određenu mjeru prosudbe, no godišnji izvještaj o logističkim trendovima svakako pruža korisnu polaznu točku za razmišljanje.
Najvažniji detektirani trendovi u 2023.
Trenutna poslovna klima
Prema Europskoj središnjoj banci, europsko gospodarstvo u cjelini pokazuje određeno usporavanje zbog razdoblja pandemije koronavirusa koje je iza nas kao i trenutne ratne situacije u Ukrajini. Bruto domaći proizvod (BDP) zemalja Europske Unije trenutno je na relativno niskoj razini, a prošli smo i kroz razdoblje inflatornog pritiska, iako se pad inflacije očekuje u sljedećim mjesecima.
Utjecaj ovih trendova varirat će od sektora do sektora. No unatoč svojevrsnoj ekonomskoj recesiji neće doći do pada aktivnosti u logističkom sektoru budući da je tijekom pandemije došlo do zastoja u opskrbi i kašnjenja narudžbi što se sada nadoknađuje, barem neko vrijeme.
Održivost u poslovanju je ključna
Mnogi faktori govore u prilog važnosti održivog poslovanja. Prije svega, Europski zeleni plan postavio je ciljeve smanjenja emisija stakleničkih plinova u prometnom sektoru na razinu od 90% do 2050. To se dodatno potvrđuje inicijativama na nacionalnoj, ali i na europskoj razini.
No još veći zahtjev za održivosti dolazi od samih potrošača koji pokazuju sve veću ekološku svijest. Od maloprodajnih trgovaca očekuje se sada da dokažu kako su ozbiljni u namjeri da isporuče "zelene" proizvode, što pak ima utjecaj na cijeli lanac opskrbe i zahtjeve za održivosti logističkih operacija.
Kada je riječ o emisijama CO2, ide se prema trendu elektrifikacije; ali ne samo za skladišnu opremu i uređaje poput viličara, već i za cestovni prijevoz. To će se u značajnoj mjeri odraziti na poslovanje svih subjekata u lancima opskrbe kako nastavi rasti potražnja za infrastrukturom koja će uključivati stanice za punjenje diljem cestovne mreže te točke za nadopunu energije u samim tvrtkama. Za takvu razinu elektrifikacije potrebno je povećati kapacitete za obnovljive izvore električne energije.
I nije ovdje samo riječ o obnovljivoj energiji ili redukciji štetnih emisija. Postoji i snažan poticaj za eliminacijom otpada u logističkim operacijama. To znači stavljanje fokusa na recikliranje, redukciju količine oštećene robe, smanjenje povrata proizvoda i naravno brigu o ljudima gdje se stavlja naglasak na sigurnost u skladišnim i logističkim operacijama.
Promjena u potrošačkim navikama: rast e-trgovine
E-commerce segment nastavio je rasti i u 2023. godini. Pred trgovce se sada postavlja izazov da u isto vrijeme budu učinkoviti na dva paralelna kolosijeka: s jedne strane trebaju kvalitetno opskrbljivati prodavaonice, a s druge izravno isporučivati proizvode potrošačima putem dostave i e-commerce narudžbi. Veliki igrači poput Amazona postavljaju standarde kad su u pitanju vrijeme i realizacija narudžbi te pouzdanost isporuke proizvoda.
U e-trgovini imate više posla s logistikom pojedinačnih proizvoda, a ne toliko s paletnim opterećenjem pa je ključno pronaći pametne načine za upravljanje procesom narudžbi. Jedno od rješenja mogu biti i napredni sustavi automatizacije skladišta primjenom kojih možete unaprijediti skladišne operacije.
Promjena na tržištu rada: lov na talente
Navedena promjena u ponašanju potrošača povezana je s još jednim ključnim trendom detektiranim u ovogodišnjem Toyotinom izvješću, a to je takozvani "rat za talente". Pandemija koronavirusa je utjecala i na ponašanje radne snage i promjene u pristupu radu, pri čemu su brojni ljudi mijenjali radne pozicije ili su napuštali postojeće. To je zakompliciralo i sam proces zapošljavanja kvalitetne radne snage u brojnim tvrtkama.
A kada je riječ o segmentu prihvata i realizacije narudžbi, području koje je tradicionalno bilo radno vrlo intenzivno, jasno se vidi pomak prema automatizaciji: uvođenju automatiziranih sustava i robota koji preciznije i brže od ljudi realiziraju narudžbe u ubrzanom e-commerce okruženju.
Uz sve navedeno, vidi se i promjena u zahtjevima industrije za stručnim vještinama koje posjeduju zaposlenici. Rast automatizacije znači da se potražnja za nekvalificiranom radnom snagom sve više smanjuje, a osobe koje su potkovane u vještinama informatičke tehnologije postaju izuzetno tražene na tržištu. Zbog povećane konkurentnosti na tržištu rada, očekivanja zaposlenika u pogledu paketa benefita na poslu postala su mnogo veća nego prije.
Trendovi u tehnologiji: složena integrirana rješenja, mogućnosti automatizacije, umjetna inteligencija
Pritisak na tržište rada i porast e-trgovine guraju mnoge tvrtke prema sve većoj automatizaciji. A neugodno iskustvo pandemije koronavirusa stavlja naglasak i na rezilijentnost - tj. sposobnost tvrtke da se pripremi za izvođenje operacija u otežanim ili nepredvidljivim uvjetima.
Kod primjene integriranih rješenja tehnologija automatizacije skladišta može biti vrlo složena, no manji sustavi automatizacije mogu se primijeniti, a da ne zahtijevaju toliku kompleksnost. U tom pogledu umjetna inteligencija donosi nove mogućnosti. U logistici se već može primijeniti na mnoge načine kod planiranja radnih ruta i slijeda isporuke proizvoda u skladištima ili opskrbnim centrima kako bi se smanjile udaljenosti koje transportni sustavi unutar skladišta trebaju prijeći. Također, određeni algoritmi mogu predvidjeti buduću potražnju za proizvodima ili narudžbama kako bi pomogli u planiranju logističkih operacija.
Danas se široko primjenjuju i sustavi računalnog video nadzora. Oni se koriste kamerama namijenjenima za navigaciju vozila i kontrolu inventara. A umjetna inteligencija nalazi primjenu kod unaprjeđenja učinkovitosti operacija tako što pomaže kod praćenja iskoristivosti opreme i obrazaca ponašanja.
Trend povezivosti također je obilježio godinu za nama. U logističkim operacijama koriste se nove komunikacijske platforme poput 5G, WiFi 6 i najnovijih Bluetooth standarda, kao i uporaba low cost senzora za prikupljanje i upravljanje podacima. Teme poput blockchaina, suvereniteta podataka i analitičkih alata pojavljuju se također u Toyotinom godišnjem izvještaju o logističkim trendovima - sve su to zanimljivi trendovi koji su obilježili godinu za nama.
U zaključku izlaganja Hans Larsson napominje da Toyotino godišnje izvješće pokušava obuhvatiti što više tema temeljenih na njihovoj relevantnosti u svijetu logistike, a da se ne ulazi u previše detalja.
Budnost nam, ističe Larsson, pomaže donositi promišljene odluke - i što je još važnije, omogućuje nam bolje savjetovanje i podršku našim klijentima.
Razmišljate li i vi o primjeni novih logističkih rješenja u vašem poslovanju, svakako se obratite našim stručnjacima koji će vam pomoći savjetom i podrškom.